Punt final al Verkami. El Bacàvia continua

Com a cloenda de la campanya de micromecenatge que ha fet possible el Bacàvia, aquí teniu un balanç de com ha anat aquest projecte col·lectiu, que ha acabat exitosament, gràcies al suport de moltes persones de bona part dels Països Catalans.

En total, durant els quaranta dies de campanya, van ser 83 persones les que van fer aportacions al Bacàvia, i moltes més les que han difòs el projecte en els seus àmbits.

L’assoliment de la quantitat fixada com a primer objectiu es va produir a la meitat del període (21è dia) establert per al micromecenatge. Llavors, va ser el moment de pensar amb un segon objectiu: situar el Bacàvia en com més casals de joves millor. Finalment, les noves aportacions han permès fer arribar un exemplar del joc al Casal de Joves d’Es Castell, al de Riudellots de la Selva i a la Casa de la Joventut la Maranya, de Benicàssim, tots ells centres que disposen d’un fons de jocs de taula per als seus usuaris.

Tot plegat, la campanya ha suposat el lliurament de 97 Bacàvies i 50 bosses amb el seu logo.

La important acceptació del joc ha fet que ens decidíssim a fer una tirada doble (200 exemplars) de la compromesa en el micromecenatge. Per a dur-ho a terme, hem fet una inversió complementària d’uns 1.500 euros amb fons propis, amb l’objectiu de poder estendre el Bacàvia i arribar a unes altres cent persones o entitats.

 

mecenes-vinculacio

Dels 83 mecenes. la gran majoria (4 de cada 5) eren persones sense cap vincle d’amistat ni familiar amb l’autor .

L’anàlisi sobre la localització geogràfica que segueix es refereix exclusivament a aquestes 66 mecenes “desconegudes”.

 

 

mecenes-territori

 

Els Bacàvies han viatjat des de Camprodon a Beniarrés i des de Fontanars dels Alforins a Ciutadella.

Podem afirmar que l’interès que ha despertat el Bacàvia  ha estat bastant repartit territorialment.

Les excepcions en els grans àmbits han estat Andorra, la Franja i la Catalunya del Nord, que no han aportat cap mecenes.

 

 

Baixant cada cop al més concret, podem tenir una visió més precisa dels dos fenomens apuntats: cert grau de descentralització en l’espai i buits geogràfics importants

 

mecenes-regions

 

taula-mecenes-per-comarques

 

balanc-economic

 

 

El balanç econòmic final del micromecenatge ha estat deficitari en 246,39 euros.

Aquest dèficit -i la inversió pròpia per poder fer una edició ampliada- s’intentarà eixugar progressivament amb la venda postverkami de la resta de Bacàvies confeccionats.

 

 

 

 

despeses-bacavia

 

 

Les despeses principals han estat la impressió de les diferents parts del joc (cartes, mapa/puzle, capsa i regles), que ha suposat gairebé la meitat del cost, i l’enviament de les recompenses.

 

 

 

 

La presència als mitjans de comunicació ha estat discreta, malgrat la nostra insistència. Els àmbits amb més presència han estat els nacionalitaris i els dedicats als jocs de taula:

  • llibertat.cat
  • Lliure i millor
  • Diari de Balears
  • setmanari Sóller
  • Racó Català
  • Consola y tablero
  • Jugamos todos

Ens ha sorprès la ignorància vers l’aparició del Bacàvia mostrada per una part dels mitjans i portals que donen suport explícit al concepte Països Catalans.

El joc també ha estat inclòs en dos catàlegs digitals: Jocs i joguines en català (Plataforma per la Llengua) i al cercador i app Jocs en català (Consorci per a la Normalització Lingüística).

A les xarxes socials, sobretot a Twitter però també a Facebook, hi ha hagut una destacable difusió de l’existència i de les novetats del Bacàvia per part de molta gent. Significatiu també han estat els pocs retuits que ha gaudit el Bacàvia entre els líders de la majoria de formacions polítiques i socials que donen suport al procés independentista català (amb l’excepció de l’esquerra independentista),  i l’opció preferent dels “m’agrada” per sobre dels RT per part de líders polítics del País Valencià i les Balears.

Pel que fa als aspectes qualitatius, els comentaris dels que han jugat al Bacàvia han estat majoritàriament positius, incidint destacadament en un dels nostres objectius a l’hora de dissenyar el joc: intentar superar les mancances lúdiques dels jocs de coneixements amb la inclusió d’un bon grau d’estratègia i atzar.

També han estat bastant esteses altres impressions, com, per exemple, que el Bacàvia evidencia el poc coneixement que tenim dels altres territoris dels Països Catalans, fruit lògic de segles d’accions destinades a allunyar-nos.

No podem deixar de destacar l’excel·lència del portal Verkami, des del qual hem rebut un tracte exquisit, tot facilitant la feinada que suposa una campanya d’aquestes característiques.

Pocs han estat els aspectes negatius. A banda dels més tècnics, com problemes amb la impremta, només cal esmentar l’incident, de certa gravetat i amb tints de catalanofòbia, derivat de l’intent de ser present en un dels portals de jocs de taula més importants, la BSK. En aquest cas, la incomprensió i l’histerisme davant la diversitat i, concretament, contra una opció política concreta (els Països Catalans) mostrada per certs individus, va ser gestionada de manera nefasta per l’administració de la plataforma, afirmant que la culpa era nostra, bloquejant ràpidament el fil de discussió i marginant el Bacàvia a un racó gairebé invisible del seu espai mediàtic.

Com dèiem al principi, podem donar per acabada la campanya de micromecenatge, però el Bacàvia El joc dels Països Catalans, és ben viu. De fet, després de posar fi al verkami, ja s’han repartit una trentena més de jocs i s’han celebrat tres partides de presentació (Gràcia, Canet de Mar i Molins de Rei), entre d’altres activitats de promoció.  Intentarem, doncs, estendre’l molt més, tot sacsejant límits geogràfics i políticosocials.

Moltes gràcies, un cop més, pel vostre suport a aquest projecte col·lectiu.

One thought on “Punt final al Verkami. El Bacàvia continua

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.