econacionalitarisme

pensades i fets de Joan Pons Valls

Una excursió pel Torrent d’en Puig, per començar

with one comment

Arenys de Munt-Torrent d’en Puig-Corral d’en Forn-Turó de ca l’Amar-Arenys de Munt-Arenys de Mar

Renfe a Arenys de Mar + bus a Arenys de Munt
temps de recorregut: 3 h 40 (3 h si s’acaba a Arenys de Munt)
alzinar en bon estat, sureres, diferents parts d’un torrent, urbanització, casa abandonada del Corral, cim del turó de ca l’Amar, vista del Montseny, riera d’Arenys coberta

Comencem al Casal de Joves “L’Escorxador”, situat en el torrent d’en Puig. Creuem l’avinguda, que és en el polígon industrial,  i anem una mica a la dreta. Prenem el primer carrer a esquerra, anomenat “Hostal del Sol”, que pugem fins al seu final. Ignorem el camí que puja recte i anem a dreta per un altre camí que també puja però on hi ha una estaca metàl·lica del Parc del Montnegre …

i el Corredor pintada amb una franja groga. El terra és de sauló, fet que fa que en alguns trams humits s’enfonsi al nostre pas. Canyes.  Abundància d’aglans a terra. Més endavant, tindrem a la dreta un camp de cirerers. Deixem un trencall a l’esquerra. Ens tornem a endinsar a l’alzinar, uns arbres que conviuen amb alguns pins grossos i també exemplars d’arboç. En aquesta obaga queda evidenciada la succesió: feixes abandonades→pins→alzines.

0h 35: després de deixar un altre trencall a esquerra i sortir del bosc ombrívol, arribem a una pista amb un pal indicador. Seguim a dreta -“El Corral”- passant entre marges de sauló i terrenys tancats amb reixats. Als cinc minuts sortim a la carretera de Torrentbó. Aquí comença la urbanització “Els Tres Turons”, amb alguns dels atributs característics d’aquests espais, com ara gossos, tanques opaques, cartells que avisen de l’existència d’alarmes. Cal dir, però, que les cases estan bastant cuidades i no es veuen espais marginals ni bruts. Hi entrem pel carrer dels Ametllers i, quan arribem a una rotondeta –antiga, no agressiva- agafem a dreta pel carrer dels Castanyers. S’incrementa el pendent. A continuació, pel carrer de les Mimoses fins que (0h 55) ens desviem a dreta pel carrer dels Pins. Aquest s’acaba uns metres més enllà desembocant en un corriol on hi ha una estaca del recorregut que seguim. Al poc, passem per una gran bassa, que queda per sota nostre, a la dreta. Més enllà, hivernacles en un vessant. Som en un alzinar un altre cop. Falzies amb espores.

1h 05: barranc profund a dreta, on hi ha una interessant alzina “penjada”. Poc després surt un caminet a esquerra, que ignorem. En uns minuts, s’arriba al torrent, on hi trobem nombroses roques soltes de mida mitjana. El remuntem pel seu llit sec. Augmenten les sureres dins del domini de l’alzina. Quan arribem a la capçalera de la torrentera, passem a circular per un corriol que s’allunya d’ella per la dreta. Hi ha, en certs punts, llenya i branques seques acumulades, que haurien de ser recollides per reduir el risc d’incendi.

1h 25: sortim a un camí ample, amb pal indicador. Anem a l’esquerra cap a “El Corral. Pedra de ferradura”, arribant a la casa abandonada del Corral d’en Forn al cap d’uns metres. Està situada en un lloc ben privilegiat, un pla assolellat amb vistes al mar.  Aquí acaben els senyals amb estaques que ens han indicat l’itinerari des del començament de l’excursió. Tornem enrere, deixem el trencall pel qual hem accedit al camí i seguim endavant.

1h 45: cruïlla. Prenem l’opció que tenim davant nostre, que en uns metres es bifurca, quedant a esquerra l’entrada d’”El Turó. Finca particular”. El sender de la dreta ens duu, en pujada, fins a dalt de tot (1h 50) del Turó de ca l’Amar (417 m), per dins d’un bosc d’alzines en bon estat, tot seguint punts blaus. Som davant d’un cim ple de vegetació –estepes, alzines…- amb una part superior bastant estreta, on es veu, a tocar, el massís del Turó de l’Home, amb la vall de Sobirans en primer terme, i, a la banda contrària, el mar, amb el campanar de l’església d’Arenys de Mar. Baixem pel senderó per on hem pujat, trobant-nos amb alguna surera –hi ha suro a terra que es pot recollir per al pessebre de l’any que ve- i agrupacions de falzies. Al sortir a la pista, la prenem en sentit esquerre, “semicircumdant” el turó per la banda mar. Vista a la dreta de la vall del torrent d’en Puig, on hi destaca una gran bassa de nova construcció; darrera hi ha feixes cultivades. La pista gira decididament cap a l’esquerra i la vista canvia totalment: se’ns ofereix la part més alta d’Arenys de Munt, la zona de la Creueta –amb una fàbrica antiga amb xemeneia i tot-. Tots els cultius que hem vist avui han estat de cirerers. Baixem per la pista fins que acaba.

2h 40: sortim a la carretera de Torrentbó, davant mateix del quilòmetre 16. La seguim a esquerra. Hi ha molt poc trànsit i amb espai per apartar-se si fos necessari. En el primer revolt passem per sobre d’un torrent estret i força profund –mirar a l’esquerra-.

2h 55: deixem la carretera per una altra  de més estreta que surt per la dreta. A l’esquerra, panoràmica d’Arenys de Munt, on destaca al fons una torre, pertanyent a una casa que el mapa anomena “Can Bellsolell de la Torre”. Passem pels voltants del cementiri i trobem les primeres cases d’Arenys a les 3 h de camí.

Acabarem l’excursió a l’estació d’Arenys de Mar (3h 40), on arribem després de passar per dins del parc del Castell Salpí, pel marge dret de la riera d’Arenys, i pel seu esquerra quan aquesta ja està coberta.

Mapa utilitzat: Maresme 1:50.000 ICC, 2006

Descripció de part de l’itinerari: Camí del torrent d’en Puig al Corral Parc del Montnegre i el Corredor, 2005

Written by econacionalitarisme

gener 15, 2011 a 6:29 pm

Una resposta

Subscribe to comments with RSS.

1. Fa il·lu veure’t al bloc!!

Interessant la ruta, merci!!